Oudervereniging 

De oudervereniging bestaat uit ouders van de leerlingen van onze school. 

Van elke klas zoeken we een afgevaardigde die kan deelnemen aan de vergaderingen. Op deze manier dient hij of zij als spreekbuis voor de ouders van een klasgroep. 

De oudervereniging ondersteunt de school zowel logistiek als financieel via verschillende activiteiten. 

  • Een hapje en een drankje op de infoavonden, aan het begin van het schooljaar. 
  • Klusjesdagen: herschilderen van hinkelpaden, fietsparcoursen, reinigen van dakgoten, ... 
  • ‘Blijf eens plakken’: een gezellig samenzijn rond de kerstperiode. 
  • Een wafelslag. 
  • De schoolquiz. 
  • Projectapotheose: de oudervereniging organiseert hier het terras. 
  • Het verzorgen van de receptie bij het ‘afscheid van de derde kleuterklas’ en de ‘proclamatie van het zesde leerjaar'. 
  • De ‘Fancy Fair’, een jaarlijkse festijn voor groot en klein. 

De oudervereniging vergadert een zestal keer per jaar. Tijdens de vergaderingen vertegenwoordigen een aantal leden van het schoolteam de school. Dit zijn de directie, een leerkracht van de lagere school, een leerkracht van de kleuterschool en de begeleider van de leerlingenraad. 

Geïnteresseerd om bij het team van de oudervereniging te komen? Wil je graag helpen bij een activiteit? Voor meer info kan je terecht bij de klasafgevaardigde. Je kan ook een mailtje sturen naar Fruithof@stedelijkonderwijs.be 

Leerlingenraad 

Bij ons mogen de leerlingen zich uitspreken over het schoolgebeuren. De leerlingenraad, die bestaat uit klasafgevaardigden, is daarin erg belangrijk. In de leerlingenraad wordt er maandelijks vergaderd. Zo wordt onze school nog meer 'de leerlingen hun school'. Betrokkenheid en participatie hoort bij elke relatie, bij democratisch leven en is bovendien een mensenrecht. Leerlingenparticipatie gaat verder dan de leerlingenraad, ook in de dagelijkse omgang met elkaar kunnen we betrokkenheid en participatie inoefenen en ontwikkelen. 

Leerlingenparticipatie in de klas door middel van: 

  • gespreksrondes 
  • discussies/debat 
  • zelfstandig werk 
  • lesjes filosoferen   

Samengevat, vinden wij leerlingenparticipatie nodig omdat: 

  • het een kinderrecht is. 
  • het een uiting van respect is voor kinderen. 
  • het ervoor zorgt dat het reilen en zeilen op school beter aansluit bij de noden en behoeften van alle betrokkenen, en dus in kwaliteit toeneemt. 
  • het de betrokkenheid stimuleert van kinderen. 
  • het een draagvlak creëert voor beslissingen, afspraken en activiteiten van de klas en de school 
  • het leerkrachten inzicht biedt in de leefwereld van kinderen en omgekeerd. Beiden leren problemen door andermans bril te zien. 
  • het kinderen leert samenwerken met volwassenen en omgekeerd. 
  • het zelfvertrouwen van kinderen bevordert. Zij ervaren dat ze ook iets (mogen en) kunnen. 
  • het een maatschappelijke tendens is en scholen de vinger aan de pols van de tijd moeten houden. 

Hoe organiseren wij onze leerlingenraad? 

Maandelijks wordt er een leerlingenraad gehouden tijdens de middagpauze. De 1e, 2de, 3de, 4de, 5de en 6de klassen sturen elk 2 afgevaardigden naar deze vergadering, waarbij naast de voorzitter (momenteel David Nauwelaers) ook een leerkracht of de directeur aanwezig kan zijn. 

De afgevaardigden hebben een lijst met voorstellen/ideeën/opmerkingen bij die zij in de leerlingenraad wensen te bespreken. Dit invulblad werd in de eigen klas opgehangen en alle leerlingen kunnen hierop hun opmerkingen en ideeën kwijt. Meestal hebben ze in de klas, samen met de hele klasgroep en de leerkracht, de 2 meest realistische/werkbare/ te bespreken voorstellen uitgekozen. Deze voorstellen lezen ze voor. Elk idee wordt vervolgens besproken, geanalyseerd en op hun haalbaarheid/relevantie onderzocht of getest onder leiding van de voorzitter. Het besluit wordt meegenomen naar de personeelsvergadering en daar besproken. De bevindingen worden de volgende leerlingenraad aan de kinderen meegedeeld. Voor zover dit mogelijk is trachten de leerkrachten in onze school rekening te houden met de opmerkingen van de kinderen en zaken aan te passen aan de noden van de kinderen.